راهسازی روستاییان ششتمد

بخش ششتمد در ۳۵ کیلومتری سبزوار قرار دارد که شاخص بهرهمندی از جاده آسفالته در آن با وجود سکونت بیش از ۳۰ هزار نفر حدود ۵۶ درصد است. تعریض جاده سبزوار – ششتمد یکی از مطالبات جدی مردم سبزوار است، اما با گذشت چندین سال از آغاز عملیات تعریض فقط ۶ کیلومتر آن انجام شده
بخش ششتمد در ۳۵ کیلومتری سبزوار قرار دارد که شاخص بهرهمندی از جاده آسفالته در آن با وجود سکونت بیش از ۳۰ هزار نفر حدود ۵۶ درصد است. تعریض جاده سبزوار – ششتمد یکی از مطالبات جدی مردم سبزوار است، اما با گذشت چندین سال از آغاز عملیات تعریض فقط ۶ کیلومتر آن انجام شده است. در شرایطی که راههای این منطقه با مشکلات جدی مواجه است، مردم خود آستین بالا زدند و برای تکمیل برخی پروژهها مشارکت کردند.
راهبندان پس از باران
یکی از ساکنان روستای یحییآباد دهستان شامکان با گلایه از وضعیت راهها میگوید: مسیر دسترسی این دهستان به ششتمد از روی کالشور عبور میکند که در صورت بروز سیل ارتباط با بیرون دهستان کلا قطع میشود. «محمد قناعتی» با تاکید بر اینکه این دهستان ۹ هزار نفر جمعیت دارد، میافزاید: در صورت وقوع سیل و بالا آمدن آب تا روی پل، اگر مریض بدحالی داشته باشیم، شرایط برای انتقال بیمار سخت و فقط با بالگرد امکانپذیر است. وی ادامه میدهد: یکی از مهمترین خواستههای مردم این بخش برطرف کردن معضل راه است. حتی خودمان هم برای حل این مشکلات مشارکت داشتهایم. امیدواریم با پیگیریهای انجام شده هرچه زودتر و قبل از شروع فصل بارش این مشکل برطرف و بخشی از نگرانیهای مردم رفع شود. وی عرض کم محور ششتمد- سبزوار را از دیگر نگرانیهای مردم بیان میکند و میگوید: عرض کم این محور باعث شده سالانه شاهد حوادث زیادی باشیم که این امر نگرانی خانوادهها و مردم بخش را به همراه دارد. امید است پروژه تعریض مسیر که از چند سال گذشته آغاز شده، هرچه سریعتر به اتمام برسد.
شاخص پایین برخورداری از راه آسفالته
بخشدار ششتمد با اشاره به پروژههای نیمهتمام و نیازمند اعتبار این بخش میگوید: با پیگیریهای انجام شده از ۳ماه گذشته، معاون وزیر راه در سفری که به ششتمد داشت قول همکاری و تامین اعتبار ۱۱ پروژه را داد. «مجید کریمی» تعریض محور ششتمد- سبزوار را مهمترین پروژه عنوان میکند و میافزاید: پروژه تعریض محور ششتمد از چند سال گذشته در دست اقدام است. در این مدت شهرداری ۳ کیلومتر از این محور را به صورت مشارکتی انجام داده است. همچنین در ۲ سال اخیر نیز ۳کیلومتر و ۲۰۰ متر از پروژه انجام شده است. وی با اشاره به مشارکت مردمی در پروژههای راهسازی میگوید: در مورد تعریض پروژه ششتمد مردم برای زیرسازی ۳ کیلومتر از مسیر همکاری و مشارکت کردند. امسال نیز در روستای کلاته سادات، مردم برای آسفالت مسیر یک میلیارد ریال کمک کردند. مردم روستای باداشیان هم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کمک کردند.
به گفته وی، ۵ کیلومتر در دست پیمانکار و در حال انجام است، ۷ کیلومتر دیگر از این محور باقی مانده است که معاون وزیر قول مساعد برای تکمیل آن تا بهمنماه را داده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۵۰ میلیارد ریال است. کریمی با بیان اینکه در حال حاضر قرار است ۱۱ پروژه تامین اعتبار شود، میگوید: یکی از این پروژهها تا بهمنماه به بهرهبرداری میرسد و سایر پروژهها تا محدودهای که قرارداد بسته شده انجام میشود. به گفته وی، پیمانکار پروژههای متعدد انتخاب شده ولی با توجه به وضعیت مالی برای تامین اعتبار مشکل داشتیم که در این سفر قول تامین اعتبار تا مرحلهای که قرار داد بسته شده داده شد. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۱۰ پروژه ۲۵۰ میلیارد ریال است اما تا تکمیل بخشی از کار که برای آن قول همکاری داده شده، نیازمند ۸ میلیارد ریال اعتبار هستیم.بخشدار ششتمد میگوید: شاخص برخورداری ششتمد از راه ۵۶ درصد است که با انجام پروژهها در صورت تامین اعتبار این رقم به ۸۷ درصد میرسد.
کریمی با تاکید بر اینکه در ۴۰ سال اخیر حوزه راه در بخش ششتمد با کمتوجهی مواجه شده، میافزاید: جادهای که به دهستان شامکان منتهی میشود از روی کالشور عبور میکند. آبنمایی در منطقه وجود دارد که با کوچکترین بارندگی آب از روی آبنما عبور میکند و تردد در آن امکانپذیر نیست. وی ادامه میدهد: با توجه به حساسیت این موضوع، پروژههای اولویتدار بحران در بحث سیل به استانداری پیشنهاد شد و درنهایت کمیسیون فنی استانداری این پروژه را به عنوان یکی از ۳ پروژه اولویتدار ستاد بحران استان که باید تامین اعتبار شود، در نظر گرفت. در حال حاضر نیاز است که وزارت راه یا ستاد بحران کشور برای تامین اعتبار این پروژه همکاری کنند تا مشکل حل شود.
کمبود قیر و روند کُند اجرای برخی پروژهها
«عبدالهاشم حسننیا» معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور میگوید: نگهداری جادهها نیازمند سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که سازمان راهداری باید به منظور نگهداری جادههای سطح کشور آن را تامین کند. از مجموع حدود ۳۷ هزار کیلومتر از جادههای اصلی کشور ۲۰ درصد آن نیازمند مرمت و بهسازی است و بهسازی این جادهها به سالانه ۸۰۰ هزار تن قیر نیاز دارد. برای رسیدن به وضعیت مطلوب در جادههای اصلی باید از ۱۵ میلیون تن آسفالت در سطح جادهها استفاده شود. حسننیا ادامه میدهد: یکی از مشکلات پیش روی این نهاد در سال جاری تامین قیر است. با وجود فعالیت ۶۰۰ کارخانه تولید قیر از امسال نتوانستیم برای روکش آسفالت جادهها برای پروژههای نقاط مختلف از جمله سبزوار قیر تامین کنیم و این یکی از مشکلات اصلی سازمان در بحث نگهداری جادههاست.همشهری
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰